Ak chceme naplniť svoj kariérny potenciál, musíme sa rozvíjať. Pri toľkých možnostiach je však ťažké vybrať si, kde začať. Je najlepšie riešenie ísť na univerzitu a pokračovať v štúdiu? Mali by sme začať navštevovať kurzy z rôznych oblastí? To by mohli byť dobré možnosti. Takéto zručnosti (známe aj ako hard skills) však zvyčajne nie sú univerzálne a vzťahujú sa na určitý typ práce alebo oblasť. Preto je oveľa jednoduchšie zamerať sa na tzv. soft skills.
Aký je rozdiel medzi soft skills a hard skills?
Termín “ hard skills“ (tvrdé zručnosti) sa často používa na označenie technických schopností špecifických pre danú prácu. Tvrdé zručnosti získavame prostredníctvom formálneho vzdelávania, školiacich programov alebo pracovných skúseností. Príkladom tvrdých zručností je ovládanie určitého počítačového programu, znalosť cudzieho jazyka alebo schopnosť obsluhovať zariadenia či stroje – napríklad zdvíhacie zariadenie. Na druhej strane „soft skills“ sa vzťahujú na osobné vlastnosti, návyky a sociálne zručnosti, ktoré pomáhajú jednotlivcom dobre spolupracovať s ostatnými, efektívne komunikovať a riadiť seba a svoju prácu.
Prečo sú dôležité?
Soft skills sú čoraz dôležitejšie na súčasnom pracovnom trhu, kde si väčšina pracovných miest vyžaduje určitú úroveň interakcie s inými ľuďmi. Či už pracujete v oblasti služieb zákazníkom, predaja, manažmentu alebo ako opatrovateľ, vaša schopnosť komunikovať, spolupracovať a budovať vzťahy s ostatnými bude zohrávať významnú úlohu pri dosiahnutí úspechu.
Soft skills sú dôležité v každej práci založenej na interakcii, pretože pomáhajú jednotlivcom nadviazať pozitívne vzťahy s kolegami, klientmi a zákazníkmi. Efektívne komunikačné zručnosti môžu napríklad pomôcť predchádzať nedorozumeniam a konfliktom. Medzi ďalšie soft skills, ktoré sú nevyhnutné pri väčšine pracovných pozícií, patrí schopnosť efektívne hospodáriť s časom, dobre pracovať pod tlakom, prispôsobovať sa meniacim sa okolnostiam a byť iniciatívny.
Ako nám soft skills pomáhajú v profesionálnom raste?
Okrem toho, že soft skills pomáhajú jednotlivcom dosahovať lepšie výsledky na súčasných pracovných pozíciách, môžu im pomôcť aj pri kariérnom postupe. Ak sa napríklad uchádzate o povýšenie, vaša schopnosť efektívne komunikovať, dobre riadiť svoj čas a dobre spolupracovať s ostatnými vás môže odlíšiť od ostatných kandidátov.
Soft skills vám navyše môžu pomôcť dosiahnuť vyššiu istotu zamestnania. Tiež vám pomôžu vytvoriť si pozitívnu povesť, vďaka ktorej sa stanete atraktívnejším kandidátom pre budúce pracovné príležitosti.
Môžu byť soft skills dôležitejšie ako hard skills?
V mnohých profesiách je komunikácia neoddeliteľnou súčasťou. Napríklad opatrovatelia sú vo svojej práci oveľa lepší, ak majú soft skills a my v spoločnosti Atena to môžeme jednoznačne potvrdiť vďaka našim 14-ročným skúsenostiam v tejto oblasti. Keďže vedia dobre komunikovať a sú prispôsobiví, zabezpečujú svojim pacientom väčší komfort. To znamená, že ich pacient je oveľa spokojnejší a ochotnejší s nimi spolupracovať. Kvalitné služby môžu priniesť aj referencie. Ak neviete, aké sú dôležité, viac informácií o tom nájdete tu.
Ako získať soft skills?
Na rozvoj týchto zručností je potrebné sústavné úsilie, prax a ochota prijímať spätnú väzbu a robiť zmeny. Rozvíjať soft skills nemusí byť jednoduché. Môžete to však dosiahnuť pozitívnym myslením a tvrdou prácou. Tu je 8 vhodných spôsobov, ako rozvíjať mäkké zručnosti:
- Precvičujte si aktívne počúvanie, aby ste zlepšili svoje komunikačné zručnosti.
- Naučte sa efektívne riadiť svoj čas stanovením priorít a vytvorením harmonogramu.
- Rozvíjajte empatiu a emocionálnu inteligenciu tým, že sa budete snažiť porozumieť druhým a nadviazať s nimi kontakt.
- Zamerajte sa na budovanie dôvery a vzťahu s kolegami tým, že budete úprimní a spoľahliví.
- Rozvíjajte svoje zručnosti pri riešení konfliktov tým, že sa naučíte viesť náročné rozhovory a nachádzať vzájomné kompromisy.
- Cvičte sa vo verejnom vystupovaní vždy, keď máte príležitosť, aby ste zlepšili svoje prezentačné zručnosti.
- Rozvíjajte svoju kreativitu tým, že budete vyhľadávať nové výzvy a vymýšľať inovatívne riešenia.
- Neustále vyhľadávajte spätnú väzbu a premýšľajte o svojom výkone, aby ste identifikovali oblasti, v ktorých sa potrebujete zlepšiť a rásť.
V spoločnosti Atena si uvedomujeme dôležitosť tzv. soft skills v dnešnom profesionálnom svete. Preto sa snažíme neustále zlepšovať nielen svoje zručnosti a znalosti, ale aj naše soft skills, aby sme našim klientom poskytovali čo najlepšie služby a budovali pevné vzťahy založené na dôvere a otvorenej komunikácii.