Cestujete za prácou v rámci EÚ ako opatrovateľský personál? Ak áno, je dôležité zabezpečiť si všetky potrebné dokumenty, aby celý proces prebehol čo najplynulejšie a ideálne bez problémov. Občania EÚ nepotrebujú pri vycestovaní za prácou v rámci EÚ pas, víza ani pracovné povolenie. Napriek tomu však existujú dôležité dokumenty, ktoré musíte mať, ak plánujete pracovať v inej členskej krajine.
Dnes sa budeme venovať hlavným dokumentom, ktoré by opatrovatelia mali mať pred cestou za prácou do západnej Európy.
Doklad totožnosti
Nosiť doklad totožnosti vždy so sebou by malo byť samozrejmosťou. Mať ho pri sebe v prípade, že cestujete do zahraničia je ale nevyhnutnosťou. Aj keď sa s veľkou pravdepodobnosťou pri prechode cez hranice schengenského priestoru nebudete musieť preukazovať, bežná kontrola môže byť problémom, ak sa neviete identifikovať. Vzhľadom na prílev prisťahovalcov z Ázie a v posledných rokoch aj utečencov z Ukrajiny sa rutinné kontroly na hraniciach stali bežným javom.
Ku kontrole môže dôjsť aj v domácnosti osoby, o ktorú sa staráte. Hoci máte pri sebe pracovnú zmluvu, bez občianskeho preukazu ťažko dokážete, že ide skutočne o vašu pracovnú zmluvu. V tom prípade sa ľahko môžete dostať do problémov. Odporúčame vám tiež odfotiť si preukaz totožnosti do telefónu. Mohlo by to výrazne uľahčiť celý proces, ak dôjde k situácii, že ho stratíte alebo vám ho ukradnú.
Doklad o zamestnaní
Vaším dokladom o zamestnaní je zvyčajne vaša pracovná zmluva. Najmä pri práci opatrovateľského personálu však niekedy potrebujete aj iné sprievodné dokumenty. Môže to byť váš živnostenský list, ak pracujete v Rakúsku, alebo ďalšia dokumentácia v prípade, že pracujete cez model vyslania. Tieto doklady nepotrebujete na vycestovanie, pretože máte právo na voľný pohyb v rámci EÚ. Ak však už pracujete a stále nemáte doklad o zamestnaní, môže to viesť k vážnym komplikáciám. Všetky krajiny EÚ, najmä krajiny západnej Európy, berú nelegálnu prácu dosť prísne a v prípade porušenia zákona vyvodia dôsledky.
Žiadne papierové kópie – žiadny problém
Nie je potrebné, aby ste so sebou neustále nosili tony papiera. Žijeme v modernom svete digitalizácie – digitálna kópia vašej zmluvy je rovnako platná ako tá tlačená. Mnohé progresívne spoločnosti sa snažia znížiť svoju uhlíkovú stopu, ušetriť čas a byť efektívnejšie tým, že používajú len dokumenty v digitálnej forme.
Spoločnosť Atena sa tiež zaviazala k používaniu digitálnych dokumentov. A to z tohto dôvodu: Predstavte si, ako dlho by trvalo uzatvorenie pracovnej zmluvy, ak by váš zamestnávateľ nemal kanceláriu vo vašej blízkosti. Bolo by potrebné poslať ju na podpis poštou alebo kuriérom a potom zas spätne. Na jednej strane je to plytvanie papierom, elektrickou energiou a palivom. Na druhej strane môže trvať dva týždne, kým každý dostane dokument podpísaný obomi zmluvnými stranami. A to zďaleka nie je optimálne pre každého zamestnanca, ktorý chce začať pracovať čo najskôr. Ak však niektorý opatrovateľ potrebuje mať papierové kópie dokumentov, radi mu ich poskytneme.
Preukaz zdravotného poistenia
Ako pravdepodobne viete, ak ste zamestnaný/á v krajine EÚ, máte nárok na európsky preukaz zdravotného poistenia (EPZP). Na to, aby ste mohli využívať služby, ktoré sú s ním spojené, však nemusíte mať pri sebe skutočný preukaz. Stačí, že poznáte číslo svojho zdravotného preukazu, a túto informáciu vám ľahko poskytne váš zamestnávateľ. Nemusíte sa obávať ani toho, ak od vás budú žiadať úhradu za zdravotné úkony: peniaze vám budú preplatené po zaslaní všetkých potvrdení do vašej zdravotnej poisťovne.
Celkovo možno povedať, že cestovanie za prácou v EÚ je jednoduché – stačí, ak máte svoj občiansky preukaz, doklad o zamestnaní a preukaz EPZP (alebo číslo poistenia). Ich kópie si odporúčame pre istotu uložiť aj do telefónu. Ak pri cestovaní za prácou opatrovateľa do zahraničia narazíte na akékoľvek problémy, stačí nám zavolať – Atena je tu pre vás!