Dá sa vôbec nájsť a dosiahnuť ten správny pomer medzi osobným životom a prácou? Alebo by sa mal život vnímať len prostredníctvom objektívnych priorít?

S pribúdajúcim vekom sa v živote hromadia profesionálne a osobné povinnosti. Ak však chceme niečo dosiahnuť, musíme niečo aj obetovať. Ale aký pomer je ten správny?

Byť úspešný neznamená len to, že zarábate veľa peňazí. Znamená to, že dosiahnete úspech vo viacerých aspektoch života. Či už ide o získanie veľkého klienta alebo o to, aby ste boli nablízku osobám, ktoré sú pre vás dôležité. Udržať všetky aspekty života funkčné je ale ťažšie, než si vôbec dokážete predstaviť. Tu sú 4 spôsoby, ako to zvládnuť.

Rozvrh pod kontrolou

Plánujte si každú minútu dňa. Je to ozaj zázračné. Plánovanie totiž môže byť oslobudzujúce. Usporiadaný rozvrh je prísľub, že splníte tie najnaliehavejšie povinnosti. Ak si naplánujete deň, tak zabránite tomu, aby ste sa venovali banálnej práci, vďaka čomu sa môžete sústrediť na väčšie úlohy.

Jedna vec nesmie zasahovať do druhej

Nezdravý pracovný rozvrh sa len zriedkavo začína ako nezdravý. No a nezvládnuteľný pracovný deň začne postupne zasahovať do vášho osobného času. Nevinné jednorazové veci, ako napríklad čítanie emailov, kontrola účtov alebo kontaktovanie klientov, môžu totiž prerásť do problému s rovnováhou medzi pracovným a súkromným životom.

To však neznamená, že práca mimo kancelárie je niečo zlé. V skutočnosti môže ísť o najúčinnejší spôsob, ako splniť úlohy. Dôležité je ale vedieť, kedy pracujete a kedy nie. Ak stále telefonujete alebo ste pripravení odpovedať na emaily, tak si z domova vlastne robíte detašované pracovisko. Produktivitu a spokojnosť si udržíte tým, že si vyhradíte konkrétne hodiny na prácu a oddych.

Je dôležité poznať rozvrhy ľudí, ktorí sú okolo vás

Usporiadanie vlastného rozvrhu je len polovičná výhra. Ak chcete vyťažiť zo svojho osobného i profesionálneho času čo najviac, musíte vedieť, čo robia ľudia naokolo. Inak sa môže stať, že váš rozvrh bude v rozpore s rozvrhmi vašich kolegov, priateľov či rodinných príslušníkov.

Rovnováha medzi pracovným a súkromným životom nie je len o tom, že si vyhradíte na konkrétne činnosti ideálny počet hodín. Mali by ste byť predsa pri všetkých kľúčových momentoch. Odpracovať 50 hodín týždenne neznamená nič, ak pre to zmeškáte veľký míting. A ani skorý návrat z práce domov nie je cenný, keď prídete o narodeninové oslavy alebo hudobné recitály.

Myslite na viac vecí, ako len na čas

Sledovanie hodín, ktoré trávite v práci a doma, vás môže priviesť k názoru, že rovnováha v týchto dvoch sférach je len hrou s číslami. Pravdou však je, že fyzicky sa niekde nachádzať a byť prítomní sú rozdielne veci. Určite ste sa už vrátili domov z práce vyčerpaní alebo ste naopak dorazili po ťažkej noci do práce úplne popletení. V prípade, že chcete dosiahnuť rovnováhu v osobnom a pracovnom živote, tak to musíte dokázať i so svojou energiou.

Tento problém môže mať pomerne zvláštne riešenie. Skúste sa skrátka menej starať o prácu. Kariérna zodpovednosť je daná. Vo svojej pozícii predsa musíte splniť určité úlohy a ciele. Osobná zodpovednosť je často voľnejšia. Nezdá sa totiž, že by bolo náročné stretávať sa s priateľmi a relaxovať. Ak prijmete kariérnu zodpovednosť a úspechy, no budete viac energie venovať osobným povinnostiam, tak vás prekvapí, koľko ďalších vecí by ste mohli vyrovnať.

Nikdy nebudete v práci najlepší, ak nebudete spokojní so všetkými aspektmi vlastného života. Preto rozumne spravujte svoj profesionálny aj osobný život. Neexistuje univerzálny recept, ktorý by vám zaručil, že budete dosahovať rovnakú úroveň spokojnosti v práci aj v súkromí. Každý jeden z nás má rôzne potreby, ktoré sa snaží zabezpečiť, no tiež rôzne stanovené životné hodnoty. Avšak niečo máme predsa len spoločné: Túžbu po dosiahnutí dokonalej rovnováhy medzi súkromným a pracovným životom, ktorá by nám zabezpečila nekonečný zdroj šťastia a spokojnosti.