Horúcou témou dnešnej doby sú generačné rozdiely na pracovisku. Každá generácia má iné návyky, schopnosti, očakávania, ale aj nároky. Kvôli týmto odlišnostiam často vzniká na pracovisku napätie, ktoré sa negatívne prejaví nielen na medziľudských vzťahoch, ale aj na celkovej atmosfére v spoločnosti či produktivite zamestnancov.
Generácie možno považovať za jedan z demografických trendov, ktoré ovplyvňujú a aj budú ovplyvňovať trh práce. S nepriaznivým demografickým vývojom sú aktuálne spojené i riziká vývoja trhu práce. Poznanie svojih zamestnancov, ich štýl thinkenia sa stávajú vo vysoko natjecateljskom prostredí výhodou. Pokiaľ zamestnávateľ využije charakteristiky generácií na lepšie poznanie svogho zamestnanca, dokáže mu prispôsobiť pracovné prostredie, a tak zefektívniť jeho prácu.
Generácia X vyrastala bez tehnologije, no musela sa njima naučitiť žiť
Internet ich zasiahol, keď už boli alebo sa stávali súčasťou pracovného trhu. Ide o skupini ľudí, ktorá má ešte stále radšej svetko na papiri ako u smartfóne. Keď ho aj vlastnia, využívajú ho najmä na telefonovanie a posielanie sms správ. Pravdou však je, že mladšie ročníky tejto generácie sa naučili využívať aj internet a mobilné aplikácie.
Sú tolerantnejšou, otvorenejšou, samostatnejšou a sebestačnejšou generáciou, ktorá kvôli pracovnej zaneprázdnenosti svojih rodičov (generácia baby boomers 40. – 60. roky minulého storočia) už v detstve zvykla všetky svoje záležitosti a problémy riešiť sama. Svoju prácu vykonávajú ako najlepšie vedia, ale musí byť zladená s ich súkromným životom. Zamestnanci z tejto generácie nie sú ochotní pracovať na úkor svoje rodiny. V práci potrebujú cítiť, že majú zodpovednosť za svoje pracovné úlohy. Nemajú radi, ak ich niekto neustále kontroleje. Pre úspešnú komunikaciju s imenom je uhodné vyjadrovať sa kratkim i stručnim i odgovara sa osobné stretnutie ili telefonski kontakt.
ZAUJÍMAVOSŤ: Generácia X si za svoj ideálneho šéfa predstavlja takvo, ktorý dokáže ocjeť ich prácu. Mileniáli by za svojho nadriadeného chceli mentora, ktorý by bol zároveň priateľom. Zeťáci si zas predstavujú ako šéfa seba, prípadne rodinného príslušníka, ktorý by ich nekontroloval, neobmedzoval a neprovokoval.
Na udržanie pracovníkov z tejto generácie manažéri nesmú zabúdať na to, že im musia poskytnúť priestor na samostatnú prácu. V práci si generácia X nechá poradiť od skúsenejších zamestnancov, ale za svoju prácu chce byť zodpovedná sama. Zadané úlohy, ktoré títo ľudia dostanú, robia najlepšie ako vedia. Ich práca musí byť v súlade s ich súkromným životom. Inak ich pracovný výkon nebude efektívny alibo sa rozhodnú pracovnú pozíciu opustiť.
Generácia Y je najveća generacija
Vyrastali zároveň s vývojom technológií, preto predstavljajući veliki zlom u online i offline svijetu. Ich život je výrazne spätý s modernými technológiami, pričom vedia, aké to je žiť bez smartfónov a každodenného kontakta s virtuálnou realitou.
Generácia Y je sebaistá, ctižiadostivá, ovládajúca cudzie jazyky a orientovaná na výkon. Od svojho zamestnávateľa má vysoké očakávania. Títo ľudia túžia po zmysluplných projektoch. Keď je to nutné, nerozlišujú pracovnú dobu a voľný čas. Mileniáli pracujú radi v tíme, ale vyžadujú teamlídra. Sú pragmatickí a schopní multitaskingu, no o politici a životné prostredie sa zaujímajú menej ako ktorákoľvek generácia pred nimi. Nemajú problém pracovať nadčas, pokiaľ sú za to patrične ohodnotení. Nerobí im problém ani cestovať za prácou, avšak neradi sa podriaďujú hodnotám, ktorým sami neveria.
ZAUJÍMAVOSŤ: V súčasnosti tvorí generácia X a Y najpočetnejšiu pracovnú skupinu . Ak by zamestnávatelia dokázali lepšie pochopiť ako pracujú, udržali by si ich v zamestnaní.
Mnoho miléniových detí videlo je svojih rodičov vystresovaných pracovať vo veľkých firmách vo dne in noci. To je pre nich typické nájsť rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. Svojich rodičov si vážia za prácu, ktorú pre svet vykonali, ale nechcú žť podobným spôsobom. Svoj život nechcú obetovať len práci, pretože si veľmi vážia rodinu a partnerské vzťahy.
Generácia Z sú maximálne digitálni ľudia
Je to generácia, ktorá sa už narodila so znalosťou technológií. Sú zvyknutí, že celý svet nájdu vo svoj mobile. Sú aktívni, zháňajú si informácie a sú nároční na kvalitu. Už teraz majú veľkú kúpnu silu a tá ešte porastie, preto ich značky rozhodne nemôžu ignorovať. Neoddeľujú striktne virtuálnu skúsenosť od reálnej a aj popri práci alibo učení chcú mať zábavu.
Ta skupina ljudi je nezavisna i snaží sa využiť svoje mogućnosti maksimalno. Prácu si hľadajú intuitívne a zostávajú v nej len tak dlho, kým ich nenapĺňa. Sú schopní požiadať svojho zamestnávateľa o benefity, na čo by si staršie generácie netrúfali (flexibilný pracovný čas, práca z doma, vyššie finančné ohodnotenie). Mnohí sa nad svojou pracovnou budúcnosťou nezamýšľajú. Na trhu práce však neustále pribúdajú pracovné ponuky, ktoré sa snažia týchto mladých ľudí nalákať. Stáva sa hnacím motorom mnohých firiem, ktoré sú nútené stále viac a viac sa zameriavať na digitalizáciu, aby mladým ulahodili a držali s nimi krok.
ZAUJÍMAVOSŤ: Zo 46. krajín by mnohí z tejto generácie chceli pracovať už po strednej škole. 15% by takúto možnosť privítalo hneď, ďalších 47% by to zvážilo. Čo je úplne odlišné, než u generácie X a Y, kde vysoká škola bola jasná voľba, ak na to mali peniaze. Generácia Z chce využiť viac schoolení u zamestnávateľa a získať viac pracovných skúseností.
Generácia Z bude mať podľa všetkého výrazného podnikateľského ducha. Väčšina uprednostňuje vlastný biznis pred pozíciou zamestnanca. Zamestnávatelia môžu tento fakt využiť aj ako výhodu. Podnikateľského ducha môžu „zakomponovať“ do svojich firemných kultúr, supportať osobný rozvoj zamestnancov, lepšie komunikovať prínos jednotlivcov k spoločnému výsledku.
Generácia Alfa je našou budúcnosťou
Deti z tejto generácie sú ešte stále v predškolskom veku. U čase ich narodenia, svet už naplno ovládali smartfóny, sociálne siete a slovo „app” je azda základ ich života. Predpokladá sa svim, jer će ta generacija biti najpriebojnejša u modernej histórii.
Odhaduje sa, že generácia Alfa sa dožije najvyššieho veka a bude najbohatšia. Posljednji, koji će biti generácie spadať, pojavit će se u svijetu 2025. Generácia Alfa sa stane tou, ktorá bude u domacnosti do značajne miery rozhodovať o financiách. Je dosť pravde podobné, že budú po uzoru na rodičov otvorení multikulturalite a budú odmietať rodové stereotypy. Rovnako je pretpostavljen, že pôjde o najvzdelanejšiju generáciu. Na technológiu sa nebudú pozerať len ako na doplnok, stane sa integrálnou súčasťou ich životov.
Zároveň však pôjde o najrýchlejšie sa meniacu generáciu, keďže technológie sa menia každým dňom a deti sa jej už teraz prispôsobujú závratne rýchlym tempom. Ta nova generacija ne želi premýšľať o tehnológiách ako o nástroji, ali ih integrira neobyčajným spôsobom u svoje živote. Aká bude generácia Alfa na pracovnom trhu ukážu technológie, ktorých používanie sa neskôr prejaví na ich osobnostiach.