Niekedy nestačí mať pre danú prácu len požadované zručnosti. Vzhľadom na digitalizáciu náborového procesu firmy na každú pracovnú ponuku dostanú desiatky, stovky alebo dokonca tisíce životopisov. Všetci vhodní uchádzači sa zvyčajne dostanú do užšieho výberu, s tými najlepšími sa uskutoční pohovor, ale prijatí sú len tí, ktorí vyzerajú najsľubnejšie.

O každú slušnú pracovnú príležitosť na trhu súperí konkurencia. Preto záleží na každej maličkosti – od prvého dojmu, ktorý urobíte, až po spôsob, akým sa prezentujete. Najlepšia cesta, ako ukázať najlepšiu verziu seba, je jednoducho venovať čas príprave – môže to znamenať rozdiel medzi získaním vysnívanej práce a tým, že budete niekoľko najbližších mesiacov nezamestnaný/á. Či už ste čerstvý absolvent alebo skúsený profesionál, tieto tipy vám pomôžu zapôsobiť na potenciálneho zamestnávateľa a získať prácu snov.

Pred pohovorom preskúmajte spoločnosť a pracovnú pozíciu

Je dôležité preskúmať spoločnosť a pozíciu, o ktorú sa uchádzate. Pozrite si webové stránky spoločnosti, prečítajte si o jej vízii a zámeroch a oboznámte sa s ponúkanými produktmi a službami. Vďaka tomu lepšie pochopíte hodnoty a ciele spoločnosti.

Je tiež veľmi dôležité, aby ste si dobre prečítali popis pozície, o ktorú sa uchádzate. Každý renomovaný zamestnávateľ poskytne informácie o zručnostiach a znalostiach potrebných na určitú pozíciu. To vám pomôže nielen zistiť, či ste vhodný/á, ale vás aj usmerní. Keď máte možnosť hovoriť o sebe, uveďte vlastnosti týkajúce sa danej profesie, ktoré máte. Zároveň sa vyhnite tomu, aby ste hovorili o zručnostiach, ktoré máte, ale pre pozíciu, o ktorú ste sa uchádzali, nie sú potrebné.

Pripravte si odpovede na bežné otázky

Väčšina pracovných pohovorov obsahuje niekoľko rutinných otázok, ako napríklad „Povedzte mi niečo o sebe“ alebo „Aké sú vaše silné a slabé stránky?“ Pripravte si odpovede na tieto otázky vopred, aby ste sa cítili sebaisto a pripravene. Odpovede si precvičte s priateľom alebo členom rodiny, aby ste získali spätnú väzbu a zlepšili svoj prejav.

Vhodne sa oblečte

Na urobenie prvého dojmu máte len jednu šancu. Vzhľad zohráva veľkú úlohu v tom, ako vás bude vnímať potenciálny zamestnávateľ. Oblečte sa primerane k výkonu práce, o ktorú sa uchádzate. Na pohovor ohľadom manažérskej pozície si oblečte oblek alebo business odev. Ak si nie ste istý/ý, čo si obliecť, je lepšie ísť na istotu a zvoliť formálnejšie oblečenie.

Príďte načas

Dochvíľnosť je dôležitá bez ohľadu na pozíciu, o ktorú sa uchádzate. Naplánujte si príchod aspoň 10-15 minút pred plánovaným časom pohovoru. Získate tak čas na registráciu, použitie toalety a upokojenie sa pred pohovorom. Neskorý príchod na pohovor vyvolá u potencionálneho zamestnávateľa negatívny dojem a znevýhodní vás voči ostatným.

Buďte sebavedomý/á a pozitívne naladený/á

Počas pohovoru sa snažte pôsobiť sebavedome a pozitívne. Usmievajte sa, nadväzujte očný kontakt a komunikujte s osobou, ktorá vedie pohovor. Prejavte nadšenie pre prácu a klaďte premyslené otázky. Nezabudnite, že pohovor je príležitosťou, aby ste sa dozvedeli o spoločnosti, a pre spoločnosť, aby sa dozvedela o vás.

Mám záujem pracovať ako opatrovateľka. Ako sa môžem pripraviť na pracovný pohovor?

V prvom rade musíte vedieť, s kým sa pohovor koná. Ak je realizovaný s vaším potenciálnym zamestnávateľom, cieľom by malo byť predvedenie jazykových znalostí, skúseností a flexibility. Zamestnávatelia bývajú oveľa analytickejší – cieľom je, aby ste splnili nimi požadované kritériá. Hovorte o predchádzajúcich skúsenostiach, o svojom rozvoji na pozícii opatrovateľského personálu a o výzvach, ktoré ste v rámci práce museli riešiť.

Na druhej strane, ak ide o pohovor s pacientom alebo jeho rodinným príslušníkom, je najlepšie zamerať sa na vaše osobné vlastnosti. Už videli váš životopis a sú si vedomí, aké máte skúsenosti a zručnosti. Skúste sa na to pozrieť z druhej stránky – v prípade, že hľadáte opatrovateľa pre svojho príbuzného, hľadali by ste otvorených, starostlivých a súcitných ľudí, ktorí nielen poskytnú potrebnú pomoc, ale aj zabezpečia, aby sa pacient cítil príjemne?

Nepomôže vám klamať

Láka ísť na to skratkou. Mohlo by sa zdať, že nikomu neublížite, ak do životopisu pridáte niekoľko rokov skúseností navyše alebo na pohovore poviete, že máte zručnosti, ktoré v skutočnosti nemáte. Teoreticky, pokiaľ budete po prijatí do zamestnania dobre vykonávať svoju prácu, nemal by to byť problém. Bohužiaľ, existujú dve hlavné komplikácie: Po prvé, väčšina osôb, ktoré vedú pohovor, dokáže ľahko rozpoznať nečestného človeka. Koniec koncov, je to ich práca, zažili už kvantum ľudí, ktorí sa snažia o podvod a vedia to rozoznať. A po druhé, zamestnávatelia spíšu požiadavky na každé voľné pracovné miesto. Ak nemáte príslušné zručnosti, pravdepodobne nebudete schopný/á vykonávať danú prácu. Tak či onak, pravdepodobne by ste sa ďaleko nedostali, ak by ste sa snažili získať vysnívanú prácu nekorektným spôsobom.

V spoločnosti Atena veríme v transparentnosť a dôveru. Chápeme, že nájsť tú správnu prácu alebo zamestnanca môže byť náročné, a preto sa snažíme vytvoriť rovnováhu medzi požiadavkami a schopnosťami uchádzača. Venujeme čas tomu, aby sme našich klientov a kandidátov spoznali osobne a aby sme zabezpečili, že vhodného kandidáta priradíme k adekvátnej práci. V spoločnosti Atena vieme, že je dôležité, aby boli obe strany spokojné, a preto neúnavne pracujeme na vytvorení úspešného partnerstva medzi zamestnávateľom a zamestnancom. Dôverujte nám, že nájdeme ideálneho partnera a zbavíme vás stresu z hľadania práce.